Sunday 21 July 2013

Kisah Aku Yang Rajin

Mula terasa kekok untuk menge'post' entry baru setelah lama meninggalkan dunia blog ni. Haha. Setahun sekali update pun masih hidup blog aku ni. Aku dah patut bersyukur di situ. Ingat senang aku nak maintain update post bagai? Haha.

Di sini lah aku mencoretkan segala cabaran dan dugaan yang berlaku sepanjang hidup aku. Bila aku rasa sedih atau down, I scroll down and read my journey during past, sometimes I feel relief. :) So, I decide I should continue writing and updating so aku boleh kenangkan segala kejadian yang terjadi. Hahaha. *penuh semangat di situ. (tak tahu lah berapa lama boleh tahan semangat aku ni) -.-

Baru-baru ini aku kemaskan bilik aku. Maklumlah musim puasa kan sekarang, tak lama lagi nak raya. So, kenalah rajin kemas-kemas rumah ni. Okey, aku tahu aku pun bukan rajin sangat, selagi mak aku tak bising lebih dari sepuluh kali dan mula buat ayat sedih, kaki aku pun bukan nak gerak untuk kemas-mengemas ni. Haha.

Jadi, terjadilah alkisah aku terjumpa buku aku waktu sekolah rendah.
"Buku Contoh Karangan UPSR"


Aku pun belek-belek lah buku ni. Lupa sekejap bab kemas-mengemas tu. 0.o Aku pun baca lah cerita-cerita dalam tu. Menarik. Dulu waktu aku sekolah rendah, baca contoh karangan buku ni aku rasa WOW kagum gila dengan contoh karangan yang diberi. Rasa hebat gila lah siapa yang karang cerita tu. Tapi bila sekarang aku baca, aku rasa............
-
-
-
-
-
kenapa karangan ni pendek sangat?
kenapa tatabahasa yang digunakan biasa je?
kenapa watak yang digunakan tak berubah pun? ali, abu, ah chong. *takde watak lain ke?
kenapa karangan ni macam standard budak-budak je?
TARAAAA! Memang dah buku tu tulis besar-besar untuk UPSR kan? Cehhh! Aku masih rasa tak puas hati dan terus complain dan mengomen sepanjang membaca karangan-karangan tersebut. Aku sorang je ke yang rasa semua ni bila baca karangan-karangan ni? Then, aku pun berfikir... And baru aku sedar. Rupanya aku dah grow up. Dah dewasa kata orang. Hahaha. Karangan tu semua dah bukan tahap aku, perhaps? Aku dah matang?-.-

Tiba-tiba rasa diri ini banyak ilmu. Haha. Memang lah! Dah buku yang aku baca tu buku yang sepatutnya aku baca 7 tahun yang lalu. Cuba aku baca tesis bebudak master kan? Maw aku pergi hantukkan kepala aku kat span lembut(takut kepala sakit) sebab rasa diri ni bodoh sangat. Muahaha. Biarlah. Sekali sekala nak rasa pandai kan?

Sedang aku ralit membaca, mata aku terhenti sebentar pada sebuah kisah yang soalannya berbunyi begini :
"Tulis sebuah karangan yang bertajuk 'pengalaman yang tidak dapat dilupakan.'"

Sedang aku baca karangan tu, mata aku pun mula terasa layu dan tak bermaya. Badan aku pun mula memainkan peranan penting, cukup cantik landing di atas katil yang empuk lagi indah di dalam bilik. Sedang aku baca di perenggan...... "Hari ini aku berjalan kaki pulang ke rumah bersama Siti. Kami berbual mengenai kerja rumah yang cikgu berikan sebentar tadi. Tiba-tiba............"

Papppp!!! Aku dikejutkan dengan suatu bunyi yang sangat kuat dan aku terkejut lantas terjatuh dari katil. Sambil terpinga-pinga aku tengok sekeliling. Apa yang aku nampak hanya keadaan bilik yang tak habis kemas dan muka seseorang yang sedang marah dan kelihatan menyinga merenung ke arah aku. MAKKK!!!!!!

Seharian aku pada hari itu dipenuhi dengan bunyi kereta api laju yang tidak mempunyai station untuk berhenti. Hehe. Padan muka aku.

p/s : nanti aku sambung karangan yang aku baca tu dalam versi aku plak.

2 comments:

  1. hahaha lawak la syafa...huhti aku baca..aku pon update kadang2 huhu sambung la tulis ...nnti aku baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. tulahh. aku baca balik pun rasa lawak. hahaha.

      Delete