Saturday 1 December 2012

MAHA International 2012 vs Stress

Minggu ni aku banyak habiskan masa dengan buat assignment-assignment yang hantar last minit. Dan minggu ni jugak banyak test 2. Jadi, aku boleh conclude kan yang minggu ni agak disaster. 0.o

Oleh yang demikian, aku pun buat keputusan untuk pergi karnival MAHA International 2012 kat MARDI untuk lari sekejap dari semua kerja yang tak pernah nak siap ni.*alasan, padahal memang nak pergi jalan-jalan* Alaa, dekat je dengan kolej aku. Mardi pun memang still dalam UPM. Jadi, nak pergi sana pun memang ada sediakan transport. So, tinggal ko nak pergi ke tak sekarang ni. 



Some of their poster yang aku boleh nampak bersepah dalam kawasan UPM ni.

Aku pergi MAHA ni hari rabu. Pergi dengan bebudak coursemate. Waktu tu ada gap 3 jam kuliah fizik dengan lab fizik. Memang bagus sangat kan kitaorang ni. Gap 3 jam tu orang lain nak siapkan tutorial fizik nak submit waktu lab, kami plak boleh pergi MAHA kononnya nak release tension. Hattuih. Hahaha. 

Okay. Balik pada topik utama. Tentang MAHA. Apa ada kat MAHA ni? MAHA ni macam satu karnival taw. Macam karnival jom heboh tu. Tapi like seriusly aku boleh jamin MAHA ni sangat lah best! Best sangat berbanding jom heboh tu. Jom heboh tu yang bestnye pun sebab ada artis tapi kat MAHA ni penuh dengan makanan yang murah murah! Hahaha. *nampak tak berat sebelah pada makanan di sini* Rasist!

Kat MAHA ni tak silap aku dia bahagi kepada beberapa bahagian. Sumpah besar gila kawasan dia. Aku jalan jalan kat sana pun dah rasa nak pancit dah. Bahagian pertama kawasan untuk FAMA, kawasan untuk buah-buahan, agroproduct memang banyak kat sini. Bahagian kedua pulak, untuk IKS, industri kecil dan sederhana. Bahagian lain pulak untuk peladang, penternak dan nelayan kebangsaan. Kat sini pulak banyak tentang binatang-binatang lah. Memang best. Kat MAHA jugak ada medan selera yang sangat besar. Sampai korang nak makan pun korang dah tak taw nak pilih mana. Kalau korang nak taw macam mana, korang kena datang. Masih ada. Sampai 2 Disember taw... Memang best!

Aku pun datang sini ada jugak ambil2 gambar. Gambar agro product yang aku kira menarik, aku snap je. Meh sini aku tunjuk kat korang.


Ni nama dia putu bambu pandan.

Biasa kita makan, putu yang warna putih tu je kan? Aku memang suka sangat makan putu. Opah aku dulu memang pakar buat putu ni. Hasil jualan beliau kat kampung dulu memang lumayan. *eh, tiba-tiba masuk cerita opah aku* Tapi nak cerita putu bambu pandan die ni memang best lah. Terasa putu dia dalam masa yang sama pandan dia pun terasa. Memang sedap. Satu bungkus ni RM3 je. Kalau beli dua dapat RM5. Try lah!


Ni plak jem durian.

Aku tak taw macam mana rasa dia. Memang pada mula tu aku cadang nak beli. Yelah, teringin jugak rasa jem durian kan. Dah selalu makan buah je, teringin nak makan jem buah durian jugak. Tapi bila aku dengar je harga sebotol kecik jem ni RM18.00, aku pengsan. Aku terus letak balik botol jem ni di tempat dia yang sebenar dengan penuh berhati-hati. Sedar diri tak mampu. =..=

Aiskrim durian! 

Aiskrim ni harga dia RM1.50. Aku tebus kekecewaan tak dapat beli jem, aku ganti dengan aiskrim ni. It still durian right? Rasa dia.... Pergh! Like seriusly rasa aiskrim durian ni macam makan buah durian tu sendiri dalam versi aiskrim. Kenikmatan buah durian tu, jelas terasa! Aku promote ni jugak! Like! (:


Nangka besar!

Aku tak tahu lah kat tempat korang aada ke tak nangka besar macam ni. Tapi bagi aku, ini first time aku jumpa nangka yang lebih besar dari paha aku sendiri. Ke paha aku dah kecik? *ops!* 
Nampak muka aku tak berapa nak senyum dalam gambar ni. Dah memang jelas ketara aku penat sebab waktu aku pergi tu dah tengah hari rembang pukul 11.00pagi hingga 1.00 ptg. Confirm dah kepenatan dan ketiak semakin berpeluh masa tu. Nampak tak gigih kat situ sanggup datang untuk sokong pertanian Malaysia. *konon*



Ni kerepek dari daun.

Korang pernah makan kerepek dari daun tak? First time jugak aku tengok ni. Kerepek daun kaduk. Aku makan ni taw. Aku rasa memang rasa kerepek. Plus sangat sedap. You should buy one. 3 bungkus RM10. Standard price! Promote this too!

Kalau sesiapa yang tak pergi lagi, yang dekat-dekat tu, patut pergi dan tengok sendiri. Korang takkan menyesal. Tempat luas, banyak kedai ada, banyak pilihan. You should go. 

Memang lepas aku dan member-member aku balik dari MAHA ni, kami habiskan makanan yang kami beli kat sana, dan terus tak makan lunch and dinner sebab kenyang sampai malam. Perghh! 

p/s : Lepas habis kelas lab fizik petang tu, kami pergi PC Fair pulak kat dewan besar UPM, dan aku beli TIGA helai tudung baru. Korang ada? Ahaks! @.@





2 comments:

  1. saya exam miggu Maha.. abah saya jea yg pegi..
    sangat-sangat sedih

    ReplyDelete
  2. hehe. eh? abah ko pergi ek? rugi rugi. sob sob. ngee. takpe2. xde rezeki la tu. tahun depan ada lagi. :P

    ReplyDelete