Sunday 15 July 2012

Its About Judging

Hey guys!
Assalamualaikum.(:

Paling pertama sekali, aku memang dilanda kemalasan untuk update blog sebenarnya. Bukan disebabkan my life sucks or bored sangat, cuma aku tak tahu nak mengolahnya dalam bentuk ayat. Haha. Lazy is lazy right? Takpe. Aku akan jadi lebih rajin lepas ni. (bagilah semangat kat aku taw?) :D

Di sini aku nak share sesuatu. It is about judging. Yes, judge or mengadili. So, the question now. How are you judging people??

Hurm, aku ada terbaca about something. Try figure out together.

Kalau kita nampak pembunuh yang didakwa masuk penjara, mesti akan terlintas di fikiran kita
"This guy mesti jahat, dah bunuh orang."
Padahal sebenarnya kita tak tahu yang dia difitnah oleh kawannya sendiri.

Kalau kita nampak pelacur, mesti kita akan fikir
"Teruk betul perempuan sekarang, nak jadi kaya, sanggup ambil jalan singkat"
Sedangkan kita tak tahu sebenarnya dia dijual oleh bapa kandungnya sendiri di situ.

Kalau kita nampak budak-budak kurang ajar, mesti kita akan terfikir
"Mesti mak bapak dorang tak ajar dorang ni."
Sedangkan sebenarnya budak budak tu kehilangan mak bapak dorg sejak kecil. Dorang anak yatim.

Can you ever think about this thing ever and ever??

Aku bukan menujukan post ni kepada sesiapa tapi lebih kepada diri sendiri. :P

Sekarang, teknologi semakin meningkat. Facebook, twitter, blog and so on. Kita banyak judge people melalui laman sesawang mereka without knowing them first kan? (:

Mungkin setiap apa yg dorg post, masalah yang dorang hadapi, lebih teruk dari kita jangkakan. And please knowing that thing first before you judge. And kan lebih baik kita doakan agar orang tu menjadi a better person from a day to a day. Itu kan lebih baik? Kita tak sakit hati, orang tak terasa hati kan?

Dan ini adalah diri saya. Saya pun cuba berubah to be a better person like you all. :D


gambar ni memang takde kaitan pun. haha XD
just budak kecik kan tak banyak buat dosa? my little kezen.



p/s : saya bercita cita nak jadi baik macam korang XD
-always think positive okay-

No comments:

Post a Comment